مباهله؛ روز خاتمبخشی/ حدیث كساء و سه آیه قرآن درباره اهل بیت(ع) در این روز نازل شده است
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۴۹۴۰۹
حجتالاسلام والمسلمین علیاكبر مهدیپور، پژوهشگر برجسته دینی كشورمان و مدرس حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) از فارس، با یادآوری اینكه 24 ذیالحجه مصادف با روز مباهله است، گفت: مباهله از ماده «بهل» به معنای رها كردن و وانهادن است؛ اگر دو نفر یا دو گروه در یك موضوع اختلاف نظر دارند از خدا میخواهند كه لعنت خود را بر طرف مقابل بر گروه ستمگر قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اشاره به حوادث روز مباهله
وی با یادآوری واقعه مباهله گفت: نجران در مرز عربستان و یمن و پایگاه نصارای بود همانند ایتالیای امروز و 73 روستا تابع نجران بود وعبدالله تامر از انبیای گذشته آنها را به آیین مسیحیت دعوت كرده بود و همگی به آیین مسیحیت درآمدند البته پادشاه ستمگر نجران آنها را به بازگشت یهودیت دعوت كرد اما آنها قبول نكردند لذا پادشاه همه را به آتش انداخت به همین دلیل خداوند از آنها به اصحاب «اخدود» در سوره بروج یاد كرده است.
مهدیپور با بیان اینكه تعداد نصارای نجران را 20 هزار نفر نوشتهاند، افزود: این افراد همیشه در انتظار پیامبر آخرالزمان بودند؛ یك اسقف نجران به مكه آمد و با عبدالمطلب دیدار كرد وقتی كه پیامبر در سنین كودكی وارد شد، اسقف او را شناخت و گفت او همان پیامبر موعود است.
پیش از بعثت پیامبر(ص) 20 نفر از نصارای نجران به پیامبر(ص) ایمان آورده بودند
این پژوهشگر دینی ادامه داد: در آستانه بعثت عروة بن مسعود به نجران رفته و یك اسقف نجرانی به او گفت كه وقت بعثت پیامبری كه در حرم مكه مبعوث خواهد شد، رسیده است تا مبعوث شد بر او ایمان بیاورید. یك گروه 20 نفره از نصارای نجران پیش از بعثت به محضر پیامبر آمدند و به دین اسلام مشرف شدند.
وی یادآور شد: هنگامی كه پیامبر اسلام(ص) در مدینه به قیصر و سران دول جهان نامه مینوشت، به نصارای نجران هم نامه نوشت؛ آنها را نامه پیامبر(ص) را به نزد شرحبیل بردند او گفت این از معلومات بیرون است، من فقط میدانم كه خداوند به حضرت ابراهیم(ع) وعده داده است كه نبوت را در نسل حضرت اسماعیل(ع) قرار دهد.
هیئت 60 نفری متشكل از اهالی 73 روستای نجران خدمت پیامبر(ص) رسید
مهدیپور اضافه كرد: 60 نفر از بزرگان 73 روستای نجران جمع شدند و به مدینه آمدند؛ در مدینه وقتی كه با پیامبر(ص) روبه رو شدند پیامبر(ص) آنها را به اسلام دعوت كرد؛ نماینده آنها ابو حارثةبن علقمه نام داشت كه برادرش به او گفت چرا در مقابل ایشان تعظیم میكنی؛ او گفت این همان پیامبری كه سالها منتظر بودیم؛ گفت پس چرا ایمان نمیآورید؛ گفت این همه احترامی كه من دارم همه از دست میرود لذا با حرف او برادرش ایمان آورد.
این مدرس حوزه علمیه قم گفت: هیئت اعزامی به مدینه رسید و خدمت پیامبر رفتند و بزرگ آنان گفت كه ایشان یقیناً پیامبر است و هر گروه كه با پیامبر مباهله كند به خدا هلاك میشود اگر اسلام را نمیپذیرید تن به جزیت بدهید.
وی گفت: در چنین روزی یعنی 24 ذیالحجه، نصارای نجران با پیامبر(ص) وعده گذاشتند و آمدند جایی كه مسجدالاجابه نام دارد. آنجا رو به روی پیامبر(ص) ایستادند؛ دیدند پیامبر با دخترش حضرت فاطمه(س)، دامادش حضرت علی(ع) و دو نوهاش حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آمده است و آنها گفتند یقیناً این پیامبر بر حقانیت خود اعتماد دارد كه عزیزترین افراد را آورده است هرگز با اینها مباهله نكنید.
آیه 59 سوره آل عمران در این روز نازل شد
مهدیپور ادامه داد: وقتی كه آنان با پیامبر(ص) روبهرو شدند از او پرسیدند یا رسولالله(ص)، پدر حضرت موسی(ع) كه بود گفت عمران، گفت پدر یوسف(ع)، یعقوب؛ پدر شما عبدالله؛ پدر عیسی(ع) اینها خواستند بگویند چون عیسی(ع) پدر ندارد پس اولوهیت دارد لذا این آیه نازل شد كه « إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ...؛ در واقع مثل عیسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است...» (آیه 59 سوره آل عمران) خداوند حضرت عیسی(ع) را همانند حضرت آدم(ع) بدون پدر آفریده است.
وی تأكید كرد كه بدون تردید در چنین روزی فقط 4 نفر شامل حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همراه پیامبر(ص) بودند؛ وقتی این آیه شریفه نازل شد كه آنها را به مباهله دعوت كرد فرمود بچههایمان را دعوت كنیم؛ این هم دلیلی بر این است كه دخترزاده هم فرزند حساب میشود؛ هارون از امام كاظم(ع) پرسید كه چرا شما خود را فرزند پیامبر(ص) میدانید؛ فرمود خداوند در آیه مباهله ما را فرزند خطاب كرده است.
روز مباهله، روز خاتمبخشی است
مهدیپور با یادآوری فرازهایی از آیه 61 سوره مباهله (آیه مباهله) گفت: منظور از «نِسَاءَنَا» حضرت زهرا(س) است و بعد فرمود « أَنْفُسَنَا» خودمان را بخوانیم كه اینجا دلیل بر این است كه حضرت علی(ع) نفس پیامبر(ص) و خود پیامبر(ص) است و تمام صفات پیامبر(ص) را منهای نبوت دارد لذا امروز اولاً روز مباهله است و ثانیاً روز خاتمبخشی است كه حضرت علی(ع) انگشتری خود را در حال ركوع به سائل داد كه در این رابطه آیه نازل شد.
این پژوهشگر دینی برجسته كشورمان با بیان اینكه امروز حدیث كساء نازل شده است، گفت: آیه تطهیر سه حالت حداقل نازل شده است یكی از آنها در همان حالی است كه مهیای مباهله بودهاند نازل شده است لذا آیه تطهیر (آیه 33 سوره احزاب) امروز نازل شده است.
حدیث كساء و 3 آیه قرآن در روز مباهله درباره اهل بیت(ع) نازل شد
وی با تصریح اینكه در روز مباهله سه آیه قرآن كریم درباره اهل بیت(ع) نازل شده است، گفت: نخست آیه مباهله یعنی آیه 61 سوره آل عمران، دیگری آیه 55 سوره مائده « إِنَّمَا وَلِیكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و كسانى كه ایمان آوردهاند همان كسانى كه نماز برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند» درباره حضرت علی(ع) است و آیه دیگر هم آیه تطهیر یعنی آیه 33 سوره احزاب است.
بعد از عید غدیر، مباهله از اعیاد بزرگ اسلامی است
مهدیپور با اشاره به اینكه هر كدام از این آیات به عظمت روز مباهله دلالت میكنند، به همین دلیل امروز یكی از اعیاد بزرگ اسلامی است، گفت: امروز بعد از غدیر مهمترین روزی است كه چند آیه در حق اهل بیت(ع) نازل شده است و این داستان مهم مباهله واقع شده است.
این مدرس حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود تأكید كرد كه امروز را به همه عالم اسلام و مخصوصاً شیعیان جهان و در رأس امام زمان(عج) تبریك و تعظیم عرض میكنیم.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۹۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل میشود
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم از تکمیل راست گردها و دسترسی شوارع به تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد.
علیرضا رشیدینژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه پلها و تقاطعهای غیر همسطح شش پروژه در حال فعالیت وجود دارد که اکثراً تکمیل تقاطعهای گذشته است، مانند تکمیل تقاطع فردوسی با بلوار پیامبر اعظم (ص)، که مسیر اصلی در سنوات گذشته احداث شده و در حال حاضر رمپهای راست گرد و دوربرگردانها در حال اجرا هستند.
وی با بیان اینکه تقاطعهای بلوار پیامبر اعظم (ص) به نحوی طراحی شده که هیچگونه اختلالی در مسیر پیاده روی ایجاد نکند، گفت: به همین منظور طرحی که تهیه شده به این صورت است که راست گردها و دسترسیهای شوارع به این بلوار به شکل زیرگذر شود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم افزود: برای حرکتهایی که لوپ تأمین میکرد، در دو طرف سازههای پلها دو دوربرگردان تعریف کردند، با توجه به اینکه دسترسی در سطح صفر برای این تقاطع محدوده شده، مجموعه دسترسیهای منفی یک به گونهای طراحی شده که برای تأمین تمام حرکتهای یک تقاطع، پاسخگو باشد.
رشیدی نژاد افزود: یکی از راستگردهای تقاطع غیر همسطح محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) رمپ c است که مسیر دسترسی جمکران به سمت بلوار شهیدان شاهرودی برای دسترسی به منطقه ۱ و منطقه ۵ بود و سال گذشته افتتاح شد.
وی افزود: سه تا رمپ دیگر مانده که یکی به سمت بلوار فردوسی برای منطقه ۴ دسترسی ایجاد میکند و یکی دیگر که رمپ a است، از مسیر شهیدان شاهرودی و انتهای بلوار فردوسی به سمت حرم مطهر راست گرد میشود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر رمپ b و d که دسترسی بلوار پیامبر (ص) به سمت میدان نماز و همچنین از سمت میدان نماز به سمت جمکران در حال اجرا است، رمپ a نیز اقدامات اصلیاش تمام شده و برای ارتباط با کتابخانه تاریخ اسلام که در بلوار پیامبر اعظم (ص) در حال ساخت است، باید تعیین تکلیف شود.
به گفته رشیدی نژاد، پیشرفت فیزیکی این دو رمپ با توجه به اینکه در آنها از شمعهای بتنی استفاده شده، بالغ بر ۴۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این پروژه به دست یک شرکت پیمانکار انجام شده اما در حال حاضر سازمان توسعه عمران این پروژه را تکمیل میکند تاکید کرد: امید است تا پایان سال این تقاطع به صورت کامل بهره برداری شود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پروژه گفت: با توجه به تعدد پروژههای عمرانی، اولویت بندی در مجموعه شهرداری صورت میگیرد و این پروژه پس از تکمیل دیگر دسترسیهای مسیر فردوسی در اولویت قرار خواهد گرفت و تا کنون اولویت فوری نداشته است.
رشیدی نژاد اضافه کرد: در حال حاضر مسیرهای دسترسی محور فردوسی کامل نیست اما در سال جاری به ویژه با اتمام تقاطع فردوسی و بلوار آیت الله صدوقی، این پروژه بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود و نقش آفرینی خواهد کرد.
کد خبر 747896