کتاب ادبستان کساء با حضور آیتالله ناصری رونمایی شد
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۱۰۲۵
گروه استانها- در مراسمی با حضور آیتالله ناصری از کتاب "ادبستان کساءگ شامل هفتاد نکته تربیتی از حدیث شریف کساء با محوریت خانواده، به قلم حجتالاسلام علی صغیرا و چاپ انتشارات مهرستان رونمایی شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، آیتالله محمد ناصری در مراسم رونمایی از متاب ادبستان کساء ضمن تجلیل از نویسنده کتاب بابت انتخاب این سبک برای نشر فضائل اهلبیت(ع) اظهار داشت: حدیث کساء روایتی بسیار معتبر و موثر محسوب میشود که برای برآورده شدن حوائج و رفع مشکلات، مداومت بر خواندن آن نافع است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: وظیفه اهل علم این است که تلاش کنند از طریق ارتباط با ولایت، مراتب توحید را طی کنند. برای این کار، به انقلاب درونی نیاز است، یعنی توبه از اعمال گذشته، انجام واجبات، ترک محرمات، خلوص در عمل و استغاثه به امام زمان(عج) در جمیع مشکلات است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: امام زمان(عج) نماینده حضرت حق در عالم وجود است. عالمی که ما در آن زندگی میکنیم، یک ماه و یک خورشید دارد ولی عوالمی هست که چهل ماه و چهل خورشید دارند و حضرت مهدی(عج) امام آن عوالم نیز هستند. بنابراین، ارتباط با امام زمان(عج) بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای داشتن خلوص در عمل باید فکر کنیم چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا خلوص وارد قلبمان شود. انجام واجبات و ترک محرمات سهل است، این خلوص است که اهمیت زیادی دارد و با توسل به امام زمان(عج) میتوان به آن دست یافت.
انتشار اولین کتاب در آمریکا درباره نقش حشد شعبی در شکست داعشانتقاد از کتابهای درسی مدارس ادامه دارد/ حذف شعر از کتابهای فارسی اول و دوم دبستان+ نمودارنمایشگاه مجازی کتاب تهران افتتاح شد/ آمار 50 درصدی فروش مجازی در دوران کروناحجتالاسلام علی صغیرا مولف کتاب "ادبستان کساء" نیز در این مراسم با بیان این که در جلسات روضهخوانی بیشتر مصیبت حضرت زهرا(س) برای مردم بیان شده است اظهار داشت: این کتاب براساس حدیث امام زمان(عج) که میفرمایند: همانا دختر رسول خدا الگوی خوب من است، به رشته تحریر درآمده و اگر بخواهیم شرایط ظهور را فراهم کنیم، جامعه ما باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.
وی افزود: در حدیث کساء، وقتی حضرت زهرا(س) میخواهند از ورود پدرشان خبر دهند، میگویند "دَخَلَ عَلَیَّ اَبی رَسول الله"، پدرم رسول خدا بر من وارد شد، که نشاندهنده ولایت پدر بر فرزند است. وقتی میخواهند از آمدن فرزندشان صحبت کنند، میگویند" وَ اِذا بِوَلَدیَ الحَسَن قَد اَقبَلَ" و هنگامی که فرزندم حسن آمد که نشان میدهد در اسلام، فرزندسالاری وجود ندارد. همچنین وقتی از ورود همسرشان خبر میدهند میگویند" فَاَقبَلَ عِندَ ذلِک اَبوالحَسَن عَلیُ بنُ اَبیطالِب" در واقع کنیه همسر خود را به کار برده و ایشان را مدح میکنند.
این پژوهشگر دینی به برخی نکات تربیتی در حدیث کساء اشاره کرد و گفت: وقتی امام حسن(ع) به مادر خود سلام میکنند، حضرت زهرا(س) با دو واژه به ایشان جواب میدهند و در پاسخ به سلام امام حسین(ع)، سه واژه به کار میبرند. این نشان میدهد که بچههای کوچک نیاز بیشتری به ارتباط کلامی دارند؛ ولی وقتی حسنین(ع) نزد پیامبر(ص) میروند، ایشان در پاسخ به سلام هر دو نفر، دو واژه به کار میبرند، چون در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که در حضور یک فرزند نباید به فرزند دیگر توجه بیشتری نشان داد، چون باعث حسادت میشود.
وی با بیان اینکه از حدیث کساء میتوان مطالب و نکاتی در خصوص نگاهدرمانی و گفتوگو درمانی در خانواده نیز استخراج کرد، بیان کرد: در کتاب "ادبستان کساء" به برخی از فضائل حضرت زهرا(س) نیز اشاره شده است، مانند اینکه اگرچه حضرت موسی کلیمالله بود و میتوانست سخنان خدا را بشنود، ولی حضرت زهرا(س) سخنان خدا با ملائکه را نیز میشنیدند و واژه "معدن الرساله" نشان میدهد که مقام ایشان از رسولان بالاتر است.
صغیرا تصریح کرد: در پشت جلد کتاب، سخنی از آیتالله بهجت(ره) در مورد حدیث کساء نقل شده است، به این صورت که عجائب و غرائبی در حدیث کساست، خدا میداند کسی بشمارد که چقدر معجزه در آن است، خیلی کار بزرگی کرده است. ضمن این که معجزات کلامی نیز در حدیث کساء بیان شده، مانند این که خورشید مضیئ است، یعنی از ذات خود نور دارد و ماه منیر است، یعنی نور را انعکاس میدهد. همینطور میتوان به در گردش بودن فلک اشاره کرد. اینها مطالبی است که بشر در 1400 سال پیش از آنها آگاهی نداشت، ولی حضرت زهرا(س) در حدیث کساء به آنها اشاره کردهاند.
بر اساس این گزارش با گذشت یک ماه از انتشار، کتاب «ادبستان کساء» به چاپ 40 و تیراژ 45000 نسخه رسیده است و مسابقات ملی بر اساس محتوای کتاب طراحی و در حال اجرا می باشد.
انتهای پیام/163/ح
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام زمان عج حدیث کساء حضرت زهرا س آیت الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۱۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت